ایران۹۱۲ مرکز خرید و فروش سیم کارت 0912
  خرید سیمکارت قسطی

سیر تحول سیم‌کارت‌ها | انواع سیم‌کارت‌های دیتا

سیر تحول سیم‌کارت‌

سیم‌کارت فعلی که در دست ما است، در طی سه دهه تحول به این شکل درآمده، در این مطلب قصد توضیح تاریخچه‌ی تکامل سیمکارت و آشنایی بیشتر شما با نحوه‌ی عملکرد سیم‌کارت را داریم.

سیم کارت در اصل یک میکرو کامپیوتر مجهز به پردازنده، حافظه دائمی و RAM، یک سیستم رمزگذاری دیتا، یک سیستم فایل و یک کنترلر I/O است. یک سیمکارت می‌تواند چندین عملکرد نرم افزاری داشته باشد. شبکه‌های استانداردهای دیگر از آنالوگ های سیم‎کارت استفاده می کنند؛ کارت R-UIM برای شبکه های CDMA و کارت UICC (USIM/CSIM) برای شبکه‌های UMTS استفاده می‌شود. مورد دوم در حال حاضر رایج‌ترین هست، چرا که به شما امکان استفاده از استانداردهای ارتباطی 3G/4G LTE می‌دهد.

 

تحول و تکامل سیم کارت

 

 

انواع سیم کارت

اولین سیم کارت‌ در سال 1996 در اندازه یک کارت بانکی صادر شد. یک سیم کارت معمولی که در اکثر تلفن های GSM و 3G در دهه‌ی 2000 استفاده می‌شد. مینی سیم‌کارت به معیاری برای شناختن بسیاری از نسل های تلفن، تبلت و مودم های 3g تبدیل شد. علاوه بر قابلیت شناسایی کاربر و اپراتور مخابراتی، فضای ذخیره سازی تا 250 شماره در دفترچه تلفن را فراهم می‌کرد. امروزه، Mini-SIM بیشتر یک اندازه کارت است تا یک استاندارد، زیرا کارت‌های جدیدتر دارای تراشه مدرن‌تری هستند.

در سال 2003 فرمت Micro-SIM پیشنهاد شد که عملکرد نوع قبلی سیم کارت را کاملاً حفظ کرد. Micro-SIM در اکثر مدل های گوشی های هوشمند مدرن (3G، 4G) استفاده می شود. تبدیل یک مینی سیم به یک میکرو سیم بسیار ساده است. شما باید قسمت های اضافی پلاستیک مینی سیم را طبق الگو جدا کنید. و از آن در دستگاه‌هایی که نیاز به مینی سیم‌کارت دارند استفاده کنید.

تکامل سیم‌کارت ها

فرمت Nano-SIM توسط اپل پیشنهاد شد و بخشی از میکرو‌سیم بدون لبه‌های پلاستیکی بود. این فرمت‌های سیم‌کارت 12 تا 15 درصد نازک‌تر از آن نسخه‌ی فیزیکی اولیه‌ی‌ آن هستند که تطبیق انواع کارت‌های قبلی با اسلات نانو سیم‌کارت را دشوارتر می‌کند. این نوع سیم‌کارت را می‌توان با استفاده از آداپتور به کارت‌های دو فرمت قبلی تبدیل کرد، اما تنها در صورتی می‌توانید کارتی بزرگ‌تر از اندازه نانو را برش دهید که در دهه گذشته عرضه شده باشد. در هر صورت برای دریافت اینترنت 4g نیاز به تعویض کامل آن بود.

سیم کارت جهانی (UICC/USIM)

نام صحیح یک کارت جهانی از این نوع UICC (کارت مدار مجتمع جهانی، استاندارد توسعه یافته برای کارت ریزپردازنده) است. USIM برنامه ای است که در داخل UICC اجرا می شود و برای شناسایی مشترک و نگهداری در شبکه UMTS استفاده می شود.

سیم کارت داخلی

Embedded SIM / Embedded UICC — استاندارد جدیدی برای سیم کارت‌ها که به طور رسمی توسط GSMA در سال 2015 تأیید شد، یک تراشه دائمی که به سخت افزار دستگاه‌ها لحیم می‌شود. سال 2016، فرمت سیم‌کارت جاسازی‌شده عمدتاً برای تعامل ماشین با ماشین (M2M) استفاده می‌شد. سیم‌کارت‌های جاسازی شده در دستگاه‌های خودپرداز و سیستم‌های پرداخت، ناوبری‌های GPS و GLONASS، سیستم‌های امنیتی و هوشمند خانه‌ها، دستگاه‌های فروش خودکار و دستگاه‌های تله متری تعبیه شده بودند. در اصل هدف از ارائه آن نیز برای راحتی ارتباط بین ماشین‌ها و امکان تغییر اطلاعات سیم در موارد لازم بود.

بعد‌تر اپل و سامسونگ در استفاده از سیم کارت جاسازی شده در گوشی ها پیشگام شدند و از سال 2016 این استاندارد به طور فعال در گوشی های دیگری که از استاندارد GSM پشتیبانی می کنند استفاده شد.

فناوری انتقال داده‌های Embedded SIM در ابتدا به اندازه کافی ایمن نیست، این نوع سیم‌ها تمامی اطلاعات اعم از مشخصات کامل، اطلاعات ذخیره شده، تماس‌ها، پیام‌ها و... در خود جا داده و به روزرسانی آن‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود، مهاجم می‌تواند کدهای مخرب را به سیم‌کارت ارسال کند. علاوه بر این، تلفن با سیم‎کارت جاسازی شده به ابزاری مطیع در دست سازنده تبدیل می‎شود که می‎تواند اپراتور مخابراتی خاصی را برای مشترک انتخاب کند و می‌تواند به طور خودسرانه برای برنامه‌ها، تعرفه‌ای متفاوت با شرایط خاص تعریف کند. 

به دلیل تغییر ناپذیری سیم کارت داخلی، مشترک به گوشی خود و اپراتور خاص متصل می شود. با وجود این، برای سیم‌کارت جاسازی شده آینده‌ای عالی را پیش‌بینی می‌کنند، به‌ویژه به عنوان یک کانال ارتباطی برای اینترنت اشیا.

امکانات ارتباط بین ماشینی، توسط برخی از سازندگان خودرو مورد استقبال قرار گرفت. آئودی قبلا قراردادی برای نصب eSIM با دسترسی به شبکه LTE در برخی از خودروهای خود امضا کرده بود. فورد، جنرال موتورز و تویوتا نیز قصد خود را برای استفاده از eSim اعلام کرده‌اند.

سیم کارت دیجیتال (مجازی)

تفاوت بین سیم‌کارت الکترونیکی (eSim) و مجازی در این است که اطلاعات از سیم قابل استعلام نیست و مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌شود. اپراتور مشخصات سیم کارت را در اختیار مشترک قرار می دهد که در حالت دستی یا هنگام اسکن یک کد QR در دستگاه بارگذاری می‌شود. با توجه به پیش بینی‌ها، این سیم‌کارت‌ها در دهه‌ی جاری گسترش خواهد یافت.

سیم کارت سه گانه جهانی

سیم کارت این فرمت دارای تعدادی پارامتر پیشرفته و تنظیمات اضافی نسبت به کارت استاندارد می باشد. UICC دارای حافظه زیادی است و به شما امکان می دهد چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کنید که عملکرد گوشی را افزایش می دهد. به بیانی دیگر، باعث می‌شود در چندین شبکه، دستگاه شما احراز هویت شود.

ویژگی های کارت UICC عبارتند از:

• پشتیبانی از شبکه های GSM و UMTS/3G/4G

• پشتیبانی از پروتکل IP

• افزایش سطح امنیتی (کدهای ویژه UPIN و UPUK)

• لیست گسترده ای از گزینه های کاربر

• دفترچه تلفن بزرگتر (500 شماره)

این با فناوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC) سازگار است که دستگاه های تلفن همراه را با سیستم های پرداخت و بدون تماس متصل می کند. از نظر خارجی، UICC ها با یک سیم کارت استاندارد تفاوتی ندارند، اما دارای علامت خاصی هستند. قابلیت کار با کارت UICC توسط همه گوشی ها پشتیبانی نمی شود، این چیزی است که هنگام خرید یک سیم کارت جهانی یا تغییر گوشی با چنین کارتی به یک جدید باید به آن توجه داشت.

سیم‌کارت مولتی سیم

ماژولی به شکل سیم کارت که می‌توانید اطلاعات شناسایی شبیه‌سازی شده از چندین سیم کارت مختلف (تا 16 قطعه) را روی آن ثبت کنید. یک کارت مولتی سیم از نظر اندازه با یک سیم کارت معمولی یکسان است. می‌توانید با استفاده از منوی سیم‌کارت یا به‌صورت دستی هنگام راه‌اندازی مجدد تلفن، بین شماره‌های مختلف جابه‌جا شوید.

در ایران امکان استفاده از مولتی‌سیم تنها برای ادارات و سازمان‌های خاص، مجاز است. در صورتی که سازمانی درخواست استفاده از این فناوری را داشته باشد؛ می‌بایست از سازمان ارتباطات مجوز بگیرد.

مزایای کارت مولتی سیم:

• امکان استفاده از یک تلفن برای تماس با شماره های مختلف بدون تغییر سیم کارت.

• امکان کپی کردن دفترچه تلفن و ذخیره یک نسخه پشتیبان از آن در سیم کارت دیگر.

• کارت Multisim برای مسافران و کاربرانی که اغلب به منظور استفاده از خدمات اپراتورهای محلی و صرفه جویی در هزینه سفرهای کاری به کشورهای دیگر انجام می دهند، مناسب است.

• برای فعال کردن آیفون خود می توانید از کارت مولتی سیم استفاده کنید.

Multisim به ویژه قبل از ظهور انبوه تلفن های با پشتیبانی از چند سیم کارت محبوب بود. اکثر سازندگان دستگاه‌ها مدل‌هایی با پشتیبانی از دو کارت ارائه می‌کنند، اما تعدادی از فروشندگان چینی زمانی ابزارهایی را با پشتیبانی از سه یا حتی چهار سیم‌کارت عرضه کردند.

توجه داشته باشید که استاندارد جدید سیم کارت الکترونیکی یکپارچه می‌تواند مشکل استفاده از چند سیم کارت اپراتورهای مختلف تلفن همراه را حل کند. این به مشترک اجازه می‌دهد تا به طور قانونی از خدمات چندین اپراتور و حتی کشورهای مختلف در یک دستگاه استفاده کند. 

سیم کارت محافظتی

سیم کارتی ویژه با افزایش به شدت مقابل سایش و فشار مقاوم است. یک نوع پلاستیک مقاوم در اطراف سیم‌کارت به کار برده شده که آن را به شرایط هوایی سرد و خیلی گرم مقاوم ساخته و کاملا ضد آب است. به طور خلاصه از دمای منفی 40 درجه سانتی‌گراد تا دمای مثبت 105 درجه سانتی‌گراد، عملکرد خود را حفظ کرده و از آنجایی که با یک نوع لاک محافظتی پوشانده شده، در برابر خوردگی و اسید دوام بالایی دارد. برای ماشین و سیستم‌هایی که دارای اتصالات پیچ و مهره‌ای هستند، حدود 13 سال عمر می‌کند.

سیم کارت حرارتی محافظتی

طبیعتا چنین تکنولوژی توسعه یافته‌ای به ندرت توسط افراد معمولی استفاده می شود. در ابتدا، برای ارتباط ماشین به ماشین و استفاده در دستگاههای خاص، مانند ردیاب های GPS/GLONASS یا سیستم های امنیتی ویژه، مانند هلیکوپتر‌ها، پهباد‌ها و... در نظر گرفته شده است. یک سیم کارت ایمن می تواند برای مشترکینی که در شرایط آب و هوایی سخت در مناطق شمالی یا جنوبی زندگی می کنند و متخصصانی که کارشان با قرار گرفتن در معرض محیط های تهاجمی، تغییرات دما، لرزش و سایر شرایط پرخطر همراه است مفید باشد.

 

جستجوی سیم کارت در ایران 912

ارزان ترین سیم کارت های کارکرده

0912 052 99 83
محاسبه اقساط
22,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 066 87 41
محاسبه اقساط
23,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 066 87 42
محاسبه اقساط
23,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 051 33 86
محاسبه اقساط
23,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 013 48 97
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 094 92 76
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 094 92 73
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 094 92 75
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 967 94 38
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
0912 066 75 96
محاسبه اقساط
24,000,000 تومان
وضعیت : صفر
مشخصات سیم‌کارت
جدید ترین عنوان ها
1نفر به این صفحه امتیاز داده اند
5 / 3.00